Unieke pennenzak!

pennezakIk zat al heel lang met het idee om zelf een pennenzak te naaien. Ik wilde vrolijke kleurtjes om de lente en het nieuwe semester goed te starten. Verder zijn die uiltjes op het stofje zó lief! Mama had nog zwarte voering liggen, nog snel een ritsje gaan halen en hop: beginnen naaien tijdens deze lesvrije week!

Mijn vorige pennezak was (natuurlijk) ook zelf gemaakt! Ik had namelijk een cirkel gehaakt, die heb ik dubbel geslagen, een cirkel uit een stofje geknipt iets groter dan de gehaakte cirkel. Dan nog een rits erin en voilà, een nieuwe pennenzak! Maar ik was de kleur beu (donkerblauw) en de wol bleef vaak achter mijn sleutels hangen in mijn boekentas. Het resultaat is dan ook dat de wol helemaal ging pluizen en niet meer mooi was.

pennezak2

Aangezien deze nieuwe pennenzak genaaid is, kan hij gelukkig niet meer blijven hangen achter mijn sleutels. En omdat dit zakje even groot is, maar niet rond, past er ook meer in! Ook altijd handig dus!

Dus, hoe heb ik dat aangepakt? Ik mat eerst hoe groot ik mijn pennenzak zou willen hebben. Voor mezelf koos ik voor 20cm lang en 10cm breed. Dit maakt het gemakkelijk om af te meten. Dan heb ik een groot vierkant van 22cm op 22cm uitgeknipt uit de voering-stof en uit de uiltjes-stof. Nadien naaiden ik deze aan elkaar met de goede kanten naar elkaar toe (aan de binnenkant). De ‘slechte’ kant lag dus naar buiten, nadien naaide ik beide stoffen aan elkaar en surfilleerde ik ze af op een klein gaatje na. Door dat gaatje trok ik de stof binnenstebuiten. De goede kant lag nu dus aan de buitenkant. Met de hand naaide ik het gaatje dicht. Daarna plooide ik de stof dubbel en zette de rits aan de open kant erin. Dan nog de 2 gaten langs de zijkant dichtnaaien en voilà, het is klaar!pennezak3

Dit was voor mij de eerste keer dat ik een rits in een stofje zette, dus het was wat knoeien. Mijn moeder heeft me gelukkig wat geholpen. De eindjes van de rits zijn niet zo goed afgewerkt, dus dat is een aandachtspuntje voor mezelf voor volgende keer!

pennezak4De sleutelhanger is ook zelf gemaakt, dat is een tutorial die al heel lang op mijn pc opgeslagen stond tot ik eindelijk een vrij moment had om eraan te beginnen! Ik weet echter niet meer van waar ik dit gehaald heb.. (klik op de afbeelding en deze wordt groter)

92253492336869691_4UP9nRfb_b

Volgende keer wil ik er misschien eentje maken in enveloppe-vorm!

Geef een reactie

