Lactose-intolerantie

Ik heb dus een lactose-intolerantie. Dit wilt zeggen dat ik lactose, ook wel melksuiker genoemd, niet kan afbreken. En dat is best wel een probleem.. Ik kan geen gewone melk, yoghurt, kaas, ijs of room eten. Aangezien dit in veel desserts/koekjes aanwezig is, moet ik vaak mijn eigen ‘voedsel’ overal naartoe sleuren. Soja is voor mij geen oplossing, want daar ben ik allergisch aan, dus het was voor mij een ware zoektocht voordat ik eindelijk weer melk kon drinken!

Je hebt namelijk een bepaald eiwit nodig om lactose af te breken. Dat eiwit maak ik dus niet meer aan, baby’tjes en kinderen kunnen dit enzym wel zelf nog aanmaken, maar naar mate we ouder worden verliezen we de mogelijkheid om dit enzym aan te maken. Europeanen zijn hierop een uitzondering omdat zij zich hebben aangepast na eeuwenlang melkproducten te blijven eten en drinken, zelfs nog na de kinderjaren.

Ik maak dit enzym dus niet meer/ veel minder aan sinds mijn 17jaar, ook al ben ik Belgische. Maar dit heb ik overgeërfd waarschijnlijk van mijn moeder en mijn oma. Zij hebben beiden ook een lactose-intolerantie. Het kan zich echter verschillend uiten bij verschillende mensen. Zo had ik last van hardnekkig eczeem over mijn hele lichaam, mijn moeder heeft eczeem in haar nek en mijn oma krijgt steevast last van haar darmen.

Nu zijn er gelukkig een aantal verschillende oplossingen voor dit probleem. Je kan sojamelk of amandelmelk drinken als vervangen, maar aangezien ik allergisch ben voor noten en soja, is dit geen mogelijke oplossing voor mij. Ik heb een tijdje álle mogelijke melkproducten gemeden, maar dat is wel erg moeilijk in deze contreien: iedereen eet zo vaak kaas, drinkt melk, eet cornflakes met melk, …

Maar na een tijdje zoeken op het internet kwam ik vanzelf bij Valio terecht. Dit is gewone melk waar ze de lactose uitgehaald hebben! Het proeft net hetzelfde, is even dik (belangrijk voor ermee te koken!) en er is een hele reeks producten: yoghurt, chocomelk, boter, kaas, room, …! Dit was voor mij toch wel echt dé redding.

Zo, hopelijk heb ik jullie weer wat bijgebracht!

Geef een reactie

