Allergielijstje

Ik heb een heuse (lange) lijst aan allergieën, en dat zorgt ervoor dat op restaurant gaan niet altijd zo vanzelfsprekend is voor mij. De lijst is zelfs zo lang dat mijn ouders wel eens iets vergeten en dat ik dan ontdek dat ik het avondeten niet mag eten!

Bron: en.wikipedia.org

Ik zal eens beginnen opsommen: appel (!), wortels, soja, mango, perzikken, kiwi, kersen, krieken, noten: hazelnoten, pinda’s, amandelnoten (de meest voorkomende noten dus). Zeker appel geeft een erge reactie bij mij: mijn luchtpijp knijpt volledig dicht en mijn lippen zwellen op. Zelfs wanneer mijn vriend een appel gegeten heeft en me een half uurtje later een kus geeft, dan nog zwellen mijn lippen helemaal op. Zelfs als ik een druif eet die naast een appel gelegen heeft, krijg ik al last.

Bron: suikerwijzer.nl

Gelukkig kan ik af en toe wel appels eten: als mijn moeder appelmoes maakt, laat ze deze een uur lang pruttelen in de pot. Dat zorgt ervoor dat de eiwitten waaraan ik allergisch ben helemaal kapot gekookt zijn. Alleen deze appelmoes mag ik eten, maar het zorgt ervoor dat ik het eten van appels toch wat minder mis. Daarnaast is appel ook steevast het eerste woord dat ik leer in een vreemde taal wanneer ik op vakantie ben. Grappig toch?

Soja is een ander geval: daar word ik enorm misselijk van. Maar soja zit vaak verstopt in voedingsmiddelen, als je de verpakking dan eens niet goed leest dan heb ik het meteeen zitten.. Het gekke is dat sojabonen niet eens soja is! Dit zijn scheuten van een andere plant die ze om de een of andere (foute) reden dan maar sojascheuten genoemd hebben. Zo’n dingen ontdek je pas wanneer je er allergisch voor bent dus!

Bron: eshop.carrefour.eu

Daarnaast ben ik ook nog lactose-intolerant, dus het was wel even zoeken naar melk die ik mag drinken: sojamelk, amandelmelk, notenmelk en andere zijn geen oplossing. Maar toen vond ik Valio en dat was wél een succes!

En, welke allergieën hebben jullie?

2 thoughts on “Allergielijstje

  1. Herkenbaar! Ik ben allergisch voor noten, soms zwel ik op, soms heb ik ‘gewoon’ uitslag. Verder ook nog ananas en soms ook appel. Appel is bij mij niet heel heftig. Vooral het opzwellen van de tong en last mn mijn lippen, maar ook lang niet bij elke appel. Verschilt elke keer weer. En als mijn weerstand heel laag is dan reageer ik ook op meloen. Maar gelukkig valt dat wel mee.
    Verder nog de hooikoorts achtige dingen, katten honden hooi gras huisstofmijt berken enz.

    • Jaja, tegenwoordig komen (voedsel) allergieën steeds vaker voor. Ondertussen heb ik me al een epi-pen aangeschaft, want je weet maar nooit! Er zouden trouwens speciale appels op de markt zijn waar je niet allergisch voor kan zijn! Maar dat durf ik toch niet te proberen…

Geef een reactie

