Vandaag las ik deze 2 interessante artikels in de krant ‘Het Laatste Nieuwsblad’.

Het eerste artikel ging over hoeveel suiker we dagelijks naar binnen spelen zonder het zelfs te weten. We hebben nood aan zo’n 8 klontjes suiker per dag, en deze dan best nog in de vorm van lange suikers zoals zetmeel. Dus als je een blikje cola (6klontjes) opdrinkt, dan zit je al bijna aan je dagelijkse behoefte aan suiker! Daarbij komt nog dat er in heel wat onverwachte voedingsproducten suiker aanwezig is. Zo zit er in 1 portie curryketchup maar liefst 1,5klontje suiker. Hier schrok ik toch wel hard van!

De suikers die worden toegevoegd zijn korte suikers, want die smaken zoeter. Je neemt ze snel op en je breekt ze snel af. Je krijgt er dus snel energie van, maar daarna volgt snel een energiedip en dan sla je terug aan het eten. Het is dus beter om lange suikers te eten, die zorgen voor een meer constant energieniveau!

Ik denk dat het algemeen wel geweten is dat we te veel suikers (en vetten) eten. Hoeveel mensen drinken ‘slechts’ 1 blikje cola per dag? En dan doe je nog een klontje in je kopje koffie/thee en daarna eet je nog een botterham met chocopasta. Dan zit je volgens het artikel al 8,5klontjes en je dag is nog niet half om!

Door de brand in de textielfabriek afgelopen week, komt Bangladesh momenteel volop in het nieuws. Deze keer was er eens een ander artikel geschreven over deze textielfabrieken: namelijk de kostprijs. Tegenwoordig bestellen alle grote merken, zoals Zara en H&M hun kleding bij fabrieken zoals deze in Bangladesh. Ze kopen in enorme aantallen broeken of hemdjes en betalen er slechts mini-prijsjes voor. Daar bovenop moeten ze dan nog taxen en vervoerskosten betalen, maar dan nog kost een jeansbroek hen bijvoorbeeld maar €7,35 en dat is er al eentje van goede kwaliteit dan, die ze hier voor €70 verkopen! Ze maken daar dan toch enorme winsten op en die vrouwen, die de hele dag zitten te naaien, verdienen slechts 1 eurocent per truitje dat ze maken voor Zara.

Als ik zo’n artikel lees, dan krijg ik het niet meer over mijn hart om nog kleding te kopen in een winkel als h&m. Dan zou ik mijn post van gisteren al gedag zeggen met tranen in mijn ogen. Als alternatief zou ik wel meer zelf willen gaan naaien. Dan weet ik ten minste dat die kleding niet gemaakt is voor een vrouw die voor een hongerloontje hard moet werken.

Jammer genoeg zijn de stoffenwinkels niet achter de hoek, maar toch moet ik er eens aan gaan denken om vaker zelf kleding te naaien!

Geef een reactie

