Gezond ontbijten

Veel mensen ontbijten ’s morgens met een kommetje cornflakes met melk, maar hebben jullie de verpakking eens goed bekeken? Als je naar de kilocaloriën kijkt, valt het meestal nog best mee voor 30gram cornflakes met magere melk. Hebben jullie eigenlijk al eens 30gram cornflakes afgewogen? Dat is écht 2 keer niets! Ik durf te wedden dat jullie zeker 50gram eten met half volle melk. Dus eigenlijk valt het toch niet zo mee als eerst gedacht.

Maar wat zijn nu wel gezonde en snelle ontbijtjes?

koken.vtm.be

Havermout! Heel snel en simpel eigenlijk ook: op de verpakking staat hoeveel gram havervlokken je moet afwegen en hoveel mililiter melk je nodig hebt, dat steek je 2minuten in de microgolf en je bent al klaar! En na een tijdje hoef je niet meer af te wegen, maar zie je zo hoeveel je nodig hebt. Je kan het verder opleuken met krieken, appel, banaan, appelsien en zoveel meer!
Aangezien ik geen gewone melk mag, doe ik dit met Valio lactose vrije melk en ik vind het heerlijk!

De lange zetmeelketens en vezels zorgen ervoor dat je je lang gevuld voelt en je dus minder snoept! Daarnaast zijn lange koolhydraatketens dé juiste bron van energie. Korte ketens, het gewone suiker dus, geven maar kort en snel energie en daarna krijg je een energiedip en sla je weer aan het snoepen.

Yoghurt met fruit en lijnzaad! Mmmm én gezond! Het fruit kan je de dag ervoor al snijden en in de koelkast bewaren als je tijd wilt sparen ’s morgens. Melkproducten bevatten wel korte suikers, maar ze zorgen daarnaast ook voor een goed gevuld gevoel. Ik denk dat natuuryoghurt hier wel de beste en gezondste keuze is.
Het lijnzaad moet je wel eerst pletten. Want wat erin zit is heel gezond: lijnzaadolie. Maar de buitenkant is zo hard dat je het niet kan verteren. Dus eerst de zaadjes kapot maken voor je ze opeet!

aardling.com

Een lekker dikke smoothie als ontbijt. Je kan hem zelfs meenemen op de bus in een thermosfles bijvoorbeeld. Je kan de smoothie de dag ervoor al maken en als je dan een beetje citroen toevoegt, dan blijft de smoothie langer lekker en blijft het kleurtje mooier. Je maakt het beste een groene smoothie met nog wat groentjes en dan kan je er een stuk fruit bij eten. Maar eigenlijk moet ik bekennen dat ik helemaal geen fan ben van groenten in mijn smoothie!

Naast deze ideetjes kan je natuurlijk ook nog altijd een fruitsalade eten of de restjes van het avondmaal van de dag ervoor. Ik zou zeggen: mix en match tot je jouw smaak gevonden hebt! En denk af en toe nog eventjes aan wat er gezond is natuurlijk, zo komt jouw zomerlichaam steeds dichterbij!

Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s