Studeertips

Over 2 weken begint mijn ‘blokverlof’ zoals wij dat in België zeggen. Dan moet ik 5 weken lang knallen en in totaal 1600pagina’s leerstof vanbuiten leren. Nou, dat heb je natuurlijk als je aan de universiteit studeert..

Ik weet van mezelf dat ik een ongelooflijke stresskip ben. Werkelijk waar, mijn vriend krijgt het met al mijn geklaag, gezaag en gepuf zwaar te verduren deze weken! Ik heb altijd het gevoel dat ik véél te weinig gedaan heb en dat ik veel meer had kunnen doen. Al bij al wordt ik nog gemakkelijk afgeleid en doe ik ook veel liever leuke dingen dan studeren. En dan heb je ’s avonds dus een klagend studentje dat in de zetel zit te kniezen omdat ze beter gestudeerd had in plaats van toch dat leuke dingetje te doen.

Nou ja, je kan eeuwig blijven studeren, naar mijn mening ga ik die cursus nooit goed genoeg kunnen. Ik wil hem van voor naar achter en van achter naar voren kunnen opzeggen, dan voel ik me zeker genoeg en heb ik niet al te veel zenuwen voor het examen. Maar daar kruipt dus tijd. En véél tijd om een cursus van 500 bladzijden op zo’n goede manier vanbuiten te kennen.

Dit zijn de studietips die ik voor mezelf hanteer:

1. Eet gezond, dan krijgen je hersenen genoeg van de juiste voedingsstoffen en gaan ze alles beter opslagen!

2. Af en toe eens op een andere plaats zitten studeren dan steeds op je kamer. Ik voel me na die 5 weken anders volledig opgesloten want dan zit ik wel 22uur in de kamer! Dan kom ik er enkel nog uit om wat te eten en zelfs dat doe ik soms op mijn kamer. Dus als er niemand thuis is, ga ik in de eetkamer of in de zetel leren. Let wel, dit gaat niet als je wiskunde-oefeningen ofzo moet leren én hou alle afleidende spullen zeker uit je buurt!

Sommigen gaan ook in de bibliotheek leren, maar dan moet je in zo’n hokje zitten en het is er nooit echt helemaal stil. Niets voor mij dus.

3. Eet geen snacks tijdens het studeren, maar gebruik je snack als pauze. Ga eventjes naar buiten en eet je snack op terwijl je in het gras zit. Dat is trouwens ook dé manier om geen kilo’s aan te komen tijdens je examenperiode. Want tijdens het leren steek je allerlei dingen in je mond, je geniet er niet echt van en je hebt er geen idee van hoveel caloriën je zo wel op eet!

Alle foto’s komen van pinterest.

4. Sta vroeger op dan normaal. Ik probeer altijd rond half 9 of 9uur te beginnen met studeren. Soms, als het mee zit, dan kan ik al stoppen om 17u en daarna heb ik dus nog tijd voor iets leuks!
Maar voor iedereen is dit anders, sommigen studeren goed ’s avonds en slapen dus liever ’s morgens uit. Hier moet je je eigen ritme dus vooral zoeken!

5. No stress! Je hebt er hard voor gewerkt en al veel tijd in gestoken, dus dan kan het toch niet mislopen?
Deze tip van mezelf moet ik zelf toch nog wat beter en vaker opvolgen! Hopelijk lukt dat 😉

Veel succes allemaal met de examens, toetsen en tentamens!

2 thoughts on “Studeertips

Geef een reactie

