Vaccins voor Peru

Vandaag zijn we alweer een dagje dichter bij onze reis naar Peru! Ik heb namelijk een aantal broodnodige, beschermende vaccins laten zetten.

Allereerst hepatitis A. Deze was het belangrijkst en het pijnlijkst. Hepatitis A kan je krijgen van het eten van besmet voedsel of drinken. Je kan er flink ziek van zijn! En aangezien het enige levend verzwakte vaccins was, was deze ook het pijnlijkst.
Levend verzwakt wilt zeggen dat de bacteriën/virus-cellen gekweekt werden in een labo in menselijke/dierlijke cellen. De bacteriën/virus-cellen hebben zich zo aangepast aan die cellen van het labo dat ze niet meer schadelijk zijn voor gewone menselijke cellen. Maar ze hebben wel nog de nodige bestanddelen in zich waar ons immuunsysteem op reageert. Dus zo maakt je lichaam dan cellen aan die specifiek reageren op dat virus/bacterie en zo maak je ook geheugencellen aan en ben je us voor langere tijd, soms zelfs levenslang, beschermd!

Daarnaast had ik nog gele koorts en polio nodig. Dat waren dode vaccins en dus een stuk minder pijnlijk.
Zodoende zijn we dus een stapje dichter bij de reis gekomen. Er moet nog heel wat gebeuren en er lijkt geen eind te komen aan die lange lijst van dingen die nog moeten gebeuren!

Voor buiktyfus was de spuit niet meer op voorraad, dus gaan we pilletjes slikken net voor we op reis vertrekken. Daarnaast kregen we ook nog een anti-bioticum voor het geval dat we de reizigersdiarree moesten krijgen. Verder nog een flesje muggenspray met 20 à 30% Deet in en dan zijn we op medisch vlak toch al klaar voor de reis!

Mijn epi-pen kreeg ik enkele weken geleden al voorgeschreven. Deze neem ik uit voorzichtigheid toch maar mee, want wie weet met wat ik een kruisreactie doe of wat ze daar in het eten doen zonder dat ik het weet!
Als ze toevallig een stukje ongekookte appel erin draaien en het ziekenhuis is niet achter de hoek, dan zit ik wel met een probleem. Daarom dus toch een epi-pen meenemen.

Nog mensen die een verre reis maken (en dus veel voorbereidingen moeten treffen)?

Geef een reactie

