Week 12: 100 days till summer

Deze laatste weekjes van de challenge wegen toch nog zwaar door. Tijdens de examens is het niet gemakkelijk om vol te houden! Maar hier volgen nog enkele tips en wat fitspiration!

Ik heb net mijn 3e en zwaarste examen achter de rug. Wat ben ik blij dat dat goed verliep! Het was een hele grote brok aan leerstof en het was niet zo gemakkelijk om van buiten te studeren, maar het is dan toch gelukt. Daardoor is er de 2 afgelopen dagen dus niet geblogd, maar dat maak ik nog wel goed met jullie!

Ondertussen heb ik dus al kunnen opmerken dat het gezond eten tijdens de examenperiode nóg moeilijker is dan in een gewone week. Daarom heb ik een paar kleine tips om dit ‘snoepen’ te minimaliseren!

1) zorg ervoor dat er altijd iets gezonds hapklaar staat. Snijd die ananas al en steek hem in bakjes, zodat je meteen kan beginnen eten als je honger hebt. Zo zal je minder snel naar dat hapklare suikerbommetje grijpen zoals een Snickers. Je kan je moeder ook vragen om het klaar te maken. Gebruik maar als excuus dat je dan beter studeert!

2) Zet dat gezonds goed in het zicht. Zorgt ervoor dat dat het eerste is dat je tegen komt als je de koelkast open doet. Zet het zelfs vóór de koekjes/snoep in de koekenkast.

3) Begin altijd met een gezond ontbijt. ’s Morgens heb je nog tijd en zin om de tijd te nemen om er een uitgebreid gezond ontbijt van te maken. Je hoofd is net fris van het lange slapen. Als je dan nog een ontbijt neemt met lange suikers (volkoren brood of havermout) dan voel je je langer gevuld en neem je minder snel een tussendoortje. Daarnaast heb je dan ook geen honger tijdens je examen.
Daarnaast kan ik het wel heel goed begrijpen als je van de stress ’s morgens niets kan eten. Probeer dan een uitgebreid en gezond middagmaal te nemen ná je examen.

4) Zet géén eten naast je tijdens het studeren. Je steekt dan al dat eten één voor één in je mond, maar eigenlijk heb je dan geen idee van hoeveel je wel op eet. En plots is het potje/doosje leeg! Ook zijn je hersenen niet bezig met eten dan, dus dan treed dat verzadigd gevoel pas veel later op. Bewaar je eten voor tijdens je pauzes. Zo kan je je hersenen ontspannen door eens niet aan de leerstof te denken maar aan eten én zo ben je je veel bewuster van je eetgedrag.

5) Er zijn bepaalde superfoods die je hersenen zelfs stimuleren zodat je beter kan leren! Bijvoorbeeld frambozen of blauwe bosbessen! Veel beter om zulke vitamientjes binnen te krijgen dan om de examenperiode te overleven op pizza, chips en chocolade!

Genoeg tips op gebied van voeding! Laten we overgaan naar de sport-afdeling! Omdat het zo’n moeilijk examen was en omdat ik alle tijd goed kon gebruiken, is er deze week maar weinig gesport. – 20km har gelopen
– 20 min BBB
– 30 min springtouwen (2x 15minuten)

Op zich niet zo veel dus, maar ook zeker niet niets. Komende zondag staat er een leuke run op de agenda, dus die zal al heel wat goed maken! Ik heb zelfs de amibitie om de 5km op minder dan 30 minuten te lopen! Het is nog maar mijn 2e wedstrijd (de eerste was de 10 miles van Antwerpen waar ik 5km liep), maar ik heb in de tussentijd mijn grenzen serieus verlegd en hoop nu dus een mooie tijd neer te zetten!
Bij deze loopwedstrijd wordt er niet met chips gewerkt om de tijd te registreren, het is dan ook helemaal geen professionele wedstrijd, maar gewoon een benefietje voor de school achter de hoek hier.

Het is trouwens de Bunnyrun van de Deuzeld, in Schoten.

Nog slechts 2 weekjes meiden! Laten we nog een laatste inspanning doen om deze zomer, hopelijk, in onze bikini te kunnen kruipen en om trots te zijn op onszelf! Geef er nog een laatste mep op, ga nog eens goed sporten en probeer gezond te eten. Laat je niet té hard gaan aan de alcohol, maar vier het toch maar als je hoort dat je goede resultaten hebt!

Alle foto’s komen van Tumblr.

Geef een reactie

