Naaien: rokje

Dit stofje lag al een tijdje te wachten op mijn naaimachine en op een vrij moment. Dus het werd tijd om het onder het stof vandaan te toveren en om eens goed aan de slag te gaan!

Ik wilde een rokje met een vaste band op mijn buik en dan met frons uitlopend tot op mijn knie zodat ik er genoeg plaats in heb om te kunnen fietsen. Aangezien ik de rits in de zijnaad gezet heb en ik toch een zak wilde, heb ik dus maar zak erin genaaid aan de andere kant van de rits.

Eigenlijk was het rokje in een mum van tijd genaaid. Heel simpel afgetekend van een rokje dat ik al heb liggen, dan eerst in elkaar gezet met een slecht stofje en gepast. Daarop gebeurden er dan aanpassingen en dat patroon heb ik bijgehouden voor toekomstige rokjes. Dan ging ik aan de slag met dit mooie stofje en eigenlijk vlotte het heel goed. Ik merk ook dat ik nu veel vooruitgang boek omdat ik steeds vaker naai. Het gaat sneller en het resultaat is steeds beter. Als ik dan mijn eerste ‘maaksels’ nog eens bekijk, moet ik er nu bijna van gaan huilen.

De frons trok ik erin door een oud trucje van mijn oma. Trek een driegdraad door de stof met grote lussen en maak dan de driegdraad zo kort als je stofje moet worden. Verdeel de plooien gelijkmatig en naai vast met een naaimachine en dan kan je de driegdraad er gemakkelijk uit trekken.

Ik heb er ook al minstens één leuke outfit van gemaakt. Ik kon het natuurlijk niet laten om het rokje niet meteen aan te doen zodra het af was. Ik moest het aan iedereen showen. En ik heb veel complimentjes gekregen!

Nu nog tijd vinden om eindelijk aan dat jurkje te beginnen.. Ik zou het namelijk graag meenemen in de paasvakantie naar Turkije. Maar wie weet wanneer ik nog eens genoeg tijd  (en zin) heb om aan dat grote project te beginnen..

Geef een reactie

