Naai bedenksels

howtodoneedleworkstitchingandsewing.com

Nu ik toch al een tijdje me aan het verdiepen ben in de wondere wereld van de naaimachine, heb ik af en toe toch eens last van gekke gedachten die door mijn hoofd schieten. Zomaar, me afvragen: “waarom zus of waarom zo?” Gekke gedachten zijn het toch wel zeker…

Iedere naai(st)er heeft natuurlijk andere manieren om bepaalde dingen te doen. Zo knip ik nooit een patroon uit, maar teken ik het over met potlood op patroonpapier en knip het uit. Je weet nooit of je het patroontje nog eens wilt maken voor een nicht, wilt uitlenen aan een vriendin of als je plots 10kilo afvalt of bijkomt! Ik werk ook niet carbonpapier, het lijkt me gewoon knoeiwerk. Maar het zal kwestie van gewoonte zijn.

Ik teken ook altijd over met een zeepje, niet met krijt. Gewoontebeestje, want zo heb ik het geleerd van mijn oma. Ze heeft me ook patronen leren overtekenen van Burda’s en daar stonden nooit driehoekjes op, dus wat ik keek ik raar toen ik aan mijn eerste sewaholic begon en daar driehoekjes opstonden. “Ah, dan moet je op de stof knippen en dan moeten die mooi uitkomen tegen elkaar, wow, slim bedacht joh!” was mijn reactie dan ook.

Af en toe irriteer ik me dan weer net aan iets. Ik heb blijkbaar een erg rare lichaamsvorm. Zo heb ik de buste van een 8, de taille van een 10 en de heupen van een 4 of 6. Patronen overtekenen is dus altijd een puzzelwerkje bij mij. En aangezien ik niet graag eerst alles in proef maak (= tijdsverlies joh!) krijg ik af en toe misbaksels over de schoot. Géén zandlopermodel dus!

Mijn vader vindt het erg raar dat ik van naaien kan ontspannen. Hij heeft me namelijk al een paar keer met een rekenmachine en papieren aan tafel zien zitten. Dan bereken ik waar de plooien moeten en hoeveel plooien er in moeten, hoeveel centimeters ik moet innemen verdeeld over een aantal nepen of waar de rok moet aansluiten op het bovenlijfje. Maar het doet me gewoon zo goed dat dit iets compleet verschillend is van wat ik in het dagelijks leven doe: studeren over medicijnen en andere wetenschappelijke aangelegenheden. Dus ja, voor mij behoort het tot ontspanning!

thedictionaryprojectblog.com

Verder ben ik gek op vintagepatronen en zou ik graag eens wat maken. Maar ik vind nooit een stofje dat er goed bij lijkt te passen in mijn hoofd en ik weet niet eens of ik de jurken wel zou (durven) dragen in het dagelijks leven. En op een feestje wil ik natuurlijk de bal ook niet mislaan! Daarnaast komt nog eens dat ik totaal geen zondlopersmodel heb en die patronen er wel vaak op gericht zijn..

Naaien voor Vriendlief. Dat is nog eens een uitdaging! Iets naaien wat hij mooi zou vinden en nog zou dragen ook, dat is een heuse opdracht. Maar ik zal me er nog maar even niet aan wagen.. Ik denk dat hij er nog niet helemaal voor openstaat en ik zal mijn ‘skills’ nog maar een tijdje verbeteren!

Geef een reactie

