Naaien: Budget Biais maken

Eigenlijk vind ik het een hele handige uitvinding, biaislint. Je kan er gemakkelijk kleding mee opleuken op een snelle manier. Maar vanaf nu kan ik ook zelf biais maken! Zelf kiezen welke dikte, welke kleur en zelfs met een printje! En dat allemaal erg goedkoop. Dat klinkt toch super aanlokkelijk, niet!?

Eigenlijk heb je niet veel nodig! Enkel een stofschaar en een gewone schaar, een meetlat/lint, wat stof in een kleur naar keuze, een strijkplank en strijkijzer, papier, karton en lijm. (Ik had geen lijm, dus gebruikte ik plakband en dat werkte ook!)

Het eerst dat je moet doen is deze pdf downloaden. (Afkomstig van the Scientific Seamstress)
Daarin staat uitgelegd wat je net moet doen en er staat een printplaat in die je dan in elkaar kan knutselen tot het kunstwerkje dar je hierboven op de foto’s kan zien.

In de pdf staat ook uitgelegd hoe het moet. Het is best wel wat prutswerk om de stof er in het begin in te krijgen, maar eens je bezig bent, maak je gemakkelijk meters aan een stuk mét plezier! Ik vind het zo’n leuk werkje dat ik van elke stof die ik koop vanaf nu eerst wat biais ga maken om op te slaan voor later. Je bent maar een paar centimeter van je stof kwijt en je gaat er later veel plezier aan hebben!

Eens je het systeem doorhebt, dan maak je heel snel een hoop biais. Zo maakte ik op 10 minuten 1m40 biaislint voor maar 0,12 euro! Terwijl je het koopt in de winkel voor 2 euro of meer! Je kan het net zo dik of dun maken als je wilt en je kan ook biais maken van de stof waar je je jurk in maakt, om ze netjes af te werken.

Het is wel nog wat oefenen om de biais overal even dik te krijgen, foutje!

TIP: Je strijkt best in het vierkantje dat je hierboven op de foto ziet. Op die manier komt je biais meer gelijkmatig uit de ‘machine’, want anders vouwt je biais meteen weer open zodra hij eruit komt.

Daarna knipte ik dit vormpje uit karton (van een cornflakesdoos) om de bais op te rollen. Oh ja, de stof komt van Ikea en kostte 3 euro/m. Moest je met duurdere stof werken kost het natuurlijk wel meer om de biais te maken…

Kan je al raden dat ik er erg blij mee ben? Ga jij het ook uitproberen?

 

Geef een reactie

