Sewing completed: Colette Rooibos

Ein-de-lijk is het af! Omdat het patroon best ingewikkeld was met vele stukjes, randjes en kantjes bleef het maar liggen in de kast. Uiteindelijk gaf ik mezelf een schop onder mijn kont en begon ik eraan.

Vooral de zakken erin zetten was niet zo handig vond ik. Mooi, maar ingewikkelde how-to. Dat zorgde ervoor dat ik alles maar eerst eens driegde, want ik zat meer dan eens fout. Telkens weer alles uit elkaar halen en de moed vinden om het opnieuw te doen in de hoop dat het dan wel zou lukken.

Het was ook heel complex om de juiste maat voor mij uit te tekenen. Aan de buste had ik een 8 nodig, aan mijn taille een 12 en aan mijn heupen een 10. Dus moeten de lijnen vloeiend van de éne maat op de andere overlopen en moet het toch nog passen.. De eerste keer als je het aantrekt is het toch altijd spannend!

Welke aanpassingen heb ik doorgevoerd?
Allereerst, de voering van het bovenlijfje was maar tot halverwege de buste. Maar mijn zwart schijnt door het roze stofje. Dus heb ik de volledige buste gevoerd. Ook omdat er dan geen losse stof zit te wapperen en omdat de naden mooier worden weg gewerkt. Ik voegde dan nog paspellint toe tussen de naden en aan de armsgaten. En een biais aan de onderkant. Want eigenlijk moest je de onderkant gewoon omzomen, maar dan zou het jurkje toch wel erg kort worden!

Het heeft eerst al een hele tijd geduurd voor ik beslist had welke kleuren ik wilde voor dit jurkje. Mijn ‘naai’vriendin had het patroon namelijk ook gemaakt in het blauw met wit en dat was uitermate geslaagd. Nu wilde ik natuurlijk niet onderdoen! Dus moest ik denken aan de chique combinatie van zalmroze met zwart. Tijdens een zeldzame vrije zaterdag trok ik naar de stoffenwinkel in Kapellen en daar kocht ik het roze stofje voor maar 2 euro per meter!

Het patroon zelf was wel een stuk duurder. Namelijk 17 euro! Gelukkig kocht ik het samen met mijn vriendin en konden we de kosten en de verzendkosten samen delen. Maar dan bleef het nog steeds 9,50 euro. Zo gigantisch duur is het eigenlijk niet, maar wel als je het zo vergelijkt met al mijn andere patroontjes!

Moest dit jurkje in de winkel hangen zou ik toch een 40 euro kwijt zijn, dus uiteindelijk komt het toch nog goedkoper uit hé. En ik ben gewoon altijd zo fier als ik iets kan dragen wat ik zelf gemaakt! En dat creatief bezig zijn heb ik gewoon nódig. Haha, gek hé?

De zwarte stof komt van Zara Tex in Berchem en kostte me ook maar 3 euro per meter. De biais en paspel maakte ik zelf van de zwarte katoen. Lekker budget dus!

Mijn vorige blouse werd de ‘ziekenhuis blouse’ genoemd omdat ze blauw-wit is en met een grote witte kraag. Ook dit jurkje kreeg een naam mee van vriendlief: de ‘serveerster-jurk’. Waar hij het blijft halen weet ik ondertussen al niet meer. Maar binnenkort kan ik elke dag een ander beroep uitoefenen als we zo blijven doorgaan!

De enigste fout die ik zelf achteraf ontdekt heb is dat de paspellint aan de zijkant bij de rits niet mooi doorloopt aan mijn taille. Waarschijnlijk omdat het middenstuk best een rare vorm heeft om onder mijn boezem nauw aan te sluiten. Maar dat merken heel wat mensen niet eens op, dus ben ik al lang content!

Geef een reactie

