Op zoek naar jezelf


peterkapitein.nl

Op vakantie heb je plots een hele hoop tijd voor jezelf beschikbaar. En dat geeft tijd tot nadenken. Dan begint bij mezelf altijd een beetje een zoektocht naar wie ik ben, diep van binnen. Gewoon, om eens te kijken of ik in het dagelijkse leven nog altijd zo bezig ben, maar dan op automatische piloot zonder nadenken en af en toe moet ik dat eens aftoetsen met hoe ik het diep van binnen wil: komt dat nog overeen?

Dit gaat een lange post worden, die ik enkel in het Nederlands ga posten en ook in meerdere keren. Er komen een aantal vragen boven en die kan je voor jezelf ook eens invullen!

1. Enkele standaardwaarden
Je leven baseert zich vaak op een paar pijlers die jij belangrijk vindt. Voor veel mensen is dit doorgaans hetzelfde: liefde, geluk, vriendschap, genieten en voor sommige mensen ook nog succes. Maar buiten deze standaard dingen, wat vind je nog belangrijk in het leven om na te streven of om te beleven?

Op de eerste plek staan bij mij mijn vrienden, familie en mijn vriend. Heel logisch natuurlijk. Zij maken een groot deel van mijn leven uit en ik ben echt een sociaal beestje. Een echte huismus, maar thuis echt een familiemens!
Succes als in een echte carrière uitbouwen is niet zo belangrijk voor mij eigenlijk. Ik wil mensen helpen in de apotheek en genoeg verdienen om een comfortabel leven uit te bouwen, meer moet dat niet zijn.
Maar dan: de waarden die erna volgen voor mij zijn natuur, creativiteit en kennis.
Met natuur bedoel ik dan: de bomen en bloemen om me heen hebben, leven in het groene. Maar ook zorgen voor moeder aarde en voor mijn eigen gezonde lichaam en geest. Net zo goed een deel van de natuur!
Creativiteit speelt een grote rol in mijn leven omdat ik daarin mijn zorgen en overpeinzingen kwijt kan. Tekenen, schilderen, naaien, haken, breien, knutselen: allemaal heel fijn om te laten ontspruiten aan mijn brein.
Kennis is belangrijk omdat ik zoveel mogelijk wil weten over medicatie, over mensen, over geschiedenis, over de wereld, … Er zijn net zo goed heel wat dingen die me totaal niet interesseren, maar over sommige onderwerpen wil ik zoveel mogelijk weten omdat het me gewoon weg boeit.

Dus deze vraag kan je jezelf ook eens stellen. Zo kan je gemakkelijker prioriteiten in het leven stellen en ernaar leven, wat best wel moeilijk is!

zorgvisiste.nl

2. Wat is de zin van het leven voor jou?
Zoveel mensen denken na over: waarom leven wij? Ik denk niet dat we ooit een echt antwoord op die vraag gaan krijgen, want zoiets valt toch niet te bewijzen! Maar ik heb hier wel een kleine theorie over, die zich heeft ontwikkeld na mijn wetenschappelijke opleiding.

Waarom leven wij? Ik denk dat de mens simpelweg bestaat omdat de evolutie ertoe geleidt heeft dat we hier zijn. We zijn ooit begonnen als een ééncellige, zijn uitgegroeid tot een visje en later tot aap. Daarna natuurlijk evolueerde de aap tot mens en werd de herseninhoud een stuk groter. Hierdoor kan de mens zich inlaten met abstract denken en met levensvragen. De wetenschap denkt dus dat andere dieren zich niet (kunnen) bezighouden met dit soort vragen, maar dat het iets typisch menselijk is.
Dus ja, ik denk dat we er zijn, omdat het leven nu eenmaal zo gebeurd is. En dan kunnen we er maar beter het beste van maken! Ik denk niet dat het nuttig is om per leven apart na te denken over enig nut van je eigen leven. Zo werkt het niet, denk ik. Volgens mij kan je maar beter genieten van elke dag die je gegund is op deze prachtige planeet en maak er gewoon het allerbeste van! Als je natuurlijk een dipje hebt en als je het even niet meer weet, dan is dit natuurlijk moeilijk en sommige mensen gaan dan op zoek naar de zin van het leven. Dat ligt moeilijker dan, en daar kan ik geen kant en klaar antwoord op geven…

En hoe denk jij over deze vraag?

wnlgezond.nl

3. Wat zijn je doelen in het leven?
Wat wil je bereiken in dit leven? Waar leef je naartoe? Waar ga je nog eens aan terug denken als de film van je leven voorbij komt net voor je sterft?
Wat een moeilijk vraag! Ik denk dat ik nog een stukje van de wereld wil ontdekken, dus dat ik nog zeker een paar stevige reizen wil ervaren. En verder? Huisje-tuintje-kindje en genieten van een fijn leven met mijn vriend denk ik. Geen grootse plannen dus, geen grote carrière voor mij. Misschien ooit nog eens een marathon lopen en ik wil zo puur natuurlijk mogelijk leven, maar daar ben ik mezelf nog aan het zoeken, dus daar volgt later zeker nog wat over!

Geef een reactie

