Op zoek naar jezelf: deel 2

grappigtegeltje.eu

Wat zijn jouw sterktes en zwaktes?
Hier bedoel ik geen talenten, maar welke karaktertrek beschouw jij als een voordeel in het leven en welke beschouw je eerder als een nadeel? Kijk eens kritisch naar jezelf en denk eens goed na. Vraag het desnoods aan anderen! Zij hebben vaak een meer objectieve kijk op jouw karakter dan jij dat zelf hebt.

Wat ik als mijn sterkte beschouw? Mijn zelfstandigheid voornamelijk, denk ik. Omdat mijn ouders gescheiden zijn toen ik 11 jaar oud was, moest ik voor een deel zelf zorgen voor bepaalde dingen. Zo moest ik mijn spullen beheren en ervoor zorgen dat ik voor een hele week lang alle schoolspullen en persoonlijke spullen op tijd bij elkaar zocht.
Die eigenschap werd nogmaals ontwikkeld van zodra ik naar de universiteit ging. Hierdoor trek ik op veel verschillende vlakken mijn plan wel en geraak ik er altijd wel op mijn eentje.
Ook mijn vrolijkheid en doorzettingsvermogen beschouw ik als goede punten aan mezelf!

Slechte punten? Goh, héél véél, maar de meeste van die punten kan ik niet verbeteren. Zo ben ik snel geïrriteerd, een kort lontje zeggen ze ook wel eens. Zodra ik het een beetje druk heb, dan concentreer ik me daarop en verdwijnt mijn glimlach soms nogal snel.
En ik ben hopeloos vergeetachtig. Ik probeer echt mijn agenda goed bij te houden, maar dat is soms een heuse ramp!

Jezelf accepteren
Je hebt net je sterke en zwakke punten opgenoemd. Nu moet je proberen je lichaam en je geest te accepteren zoals je bent. Het is niet erg om slechte punten te hebben, dat maakt je juist menselijk! Als je nou nooit een fout maakte of als je perfect was, dan zou je geen lessen kunnen trekken uit het leven en dan zou het leven maar saai zijn, denk ik. Maar het is echt een stap verder om te zeggen: oké, ik ben zo en ik ga dat niet meer proberen te veranderen of verbeteren. En daarna kan je nog verder gaan: leer om van jezelf te houden zoals jij bent!

Innerlijke rust
Ik denk dat als je vorige stappen succesvol doorlopen hebt, dat je binnenin een innerlijke rust zal vinden en dat je op een hoger niveau van het leven gaat genieten. Natuurlijk heb ik het hier op de blog maar in het kort uitgelegd en worden er hele boeken over geluk en innerlijke rust geschreven zonder hét antwoord ooit te vinden. Dit is dan ook complexe materie. Maar we moeten elk op zoek naar onze eigen weg naar geluk. En dit kan soms moeilijk zijn in de hectische dagelijkse levens van ons, Westerlingen. Maar, ga deze zoektocht niet uit de weg. Durf het  ‘gevecht’ met jezelf aan te gaan en ga voor dat hogere niveau van bewustzijn!

Geef een reactie

