Let it go

Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om bepaalde dingen los te laten. Vooral klusjes dan. Ik maak zoveel lijstjes en ik kan ze nooit (naar bevrediging) afwerken en dat geeft me een naar gevoel. Alsof ik meer moet doen en meer mijn best.

Maar ik denk dat het meer ligt aan de Westerse maatschappij. Wij leggen bepaalde waarden aan elkaar op: ons huis moet altijd netjes zijn, jij moet er altijd netjes uitzien en we moeten allemaal plezier hebben. Alsof het leven niets waard is als je niet voldoet aan die normen.

Maar wat is het moeilijk om die waarden naast je neer te leggen en ze volledig te negeren om je eigen leven ten volle te kunnen leiden! Natuurlijk moet je huis (af en toe) eens proper zijn, maar niet elke vrije moment moeten we aan het kuisen zijn hé… Daarnaast ben ik ook wel nog huisvrouw naast mijn fulltime baan én probeer ik ook om nog regelmatig op familiebezoek te gaan en mijn hobby’s te onderhouden. Dus af en toe mag de lat wel eens wat lager gelegd worden, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan oudere, meer conservatieve familieleden…

Dus: Geniet van het leven! Laat je leven niet leiden door anderen of door waarden en normen die je niet zelf hebt opgelegd! Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je nooit meer moet schoonmaken 😉

3 thoughts on “Let it go

  1. Wijze woorden. Ik denk dat ik dat ook af en toe heb. Een drukke job, veel hobbies, een dochter… Ik ga vanaf volgende maand minder werken om meer tijd te creëren – en hoop dat dat helpt. Want die normen, dat ligt inderdaad aan onze maatschappij (en hoe meer ik daar over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat die “ratrace” heel fout is… maar ja!). Groetjes!

Geef een reactie

