Het leven is aan de durvers…

Een tijdje geleden vertelde ik hier al eens dat mijn favoriete (gekochte) zijden blouse aan vervanging toe was. Ooit heb ik daar eens het perfecte stofje voor gekocht op een markt in Nederland: een lichte satijnen stof met vogels en bloemen-motief, maar toen kon ik nog niet zo goed naaien en ik heb nu eenmaal niet zoveel moed op dat gebied. Maar nu was de tijd – en dus ook mijn naaikunsten – wel rijp voor deze uitdaging. Ik haalde mijn favoriete blouse uit elkaar met een tornmesje en ging gezwind aan de slag met potlood en patroonpapier.

Met een bang hartje knipte ik mijn mooie stofje, dat meteen al begon te rafelen. Eerst alles dus maar eens goed surfilleren! Na enkele uren naaien zit mijn toffe, nieuwe, zelfgemaakte blouse in elkaar! Ik had wel halsversteviging nodig en ik gebruikte ook dubbelplakkende vlieseline om het beleg naar binnen toe te houden. Nu merk ik wel dat er een verschil is tussen satijn en zijde… De oorspronkelijke blouse in zijde, viel wel vlotter en trok minder aan de naden. Maar misschien ligt dat ook gewoon voor een stuk aan mijn naaikunsten…

Er zit ook een leuke plooi aan de mouwen, die kon ik niet exact overnemen van het oorspronkelijk patroon – was me te veel knoeiwerk – maar ik heb het benaderd en het ziet er best goed uit, vind ik toch. Achteraan voegde ik 8 beige, ronde knoopjes toe, gewoon lekker neutraal. Helaas geen knopen die met stof overtrokken waren zoals de oorspronkelijke blouse uit C&A, maar hé, dit vind ik ook best geslaagd!

Ik ben toch blij met het resultaat! En deze zal vaak gedragen worden!

2 thoughts on “Het leven is aan de durvers…

Geef een reactie

