Winterblues

Begin november tot eind februari heb ik er steevast last van. De winterblues. Nergens zin in hebben, het gevoel hebben van enorm tijd tekort te komen, niet lekker in je vel zitten, geen energie hebben en zelfs het gevoel te hebben dat je je leven compleet moet omgooien om je weer goed te kunnen voelen. Vorig jaar was ik net afgestudeerd en was ik rond dit tijdstip ervan overtuigd dat ik mijn job niet aan zou kunnen met de lange uren. In de lente en zomer erna was er geen enkel probleem en verliep alles vlotjes en naar mijn zin.
Maar dit jaar treft die onzekerheid me weer helemaal opnieuw. Ik heb weer het idee dat mijn job al mijn energie opslokt en dat ik niets meer overhoud voor mijn huishoudelijke taken, en laat staan voor mijn hobby’s. Sporten gaat veel moeizamer en ook het naaien schiet er wel eens bij in wegens gebrek aan energie. Nu denk ik ook wel dat de maatschappij van vandaag te vluchtig is. We willen steeds meer en liefst nog sneller ook. Iedereen heeft het altijd maar ‘druk, druk, druk’ en op mijn werk vertaalt zich dat in lastige, geïrriteerde klanten. Je mag je werk dan nog zo graag doen, maar als je continu afgejaagd wordt door ongeduldige mensen, verlies je je plezier er wel eens in…
Komt het door de wintertijd, te weinig zon, de koude temperaturen, de drukte op het werk, een tekort aan vitamines, ..? Geen idee, maar ik heb niet het gevoel dat er iets aan te doen valt, dus moeten we er maar gewoon het beste van maken en eraan denken dat er ook dit jaar wel een einde aan zal komen.
Nu ben ik al wel veel wijzer dan vorig jaar en weet ik dat het dus maar een tijdelijke bui is die boven mijn hoofd hangt. Maar de bui is nog maar net begonnen en zal nog wel duren tot februari waarschijnlijk. En eigenlijk is dit ook de drukste periode op het werk en maak ik het liefst ook een deel van mijn kerstcadeau’s en kerstkaartjes zelf.. hopelijk kan in mezelf toch nog genoeg oppeppen om het rond te krijgen! Maar ik weet nu ook dat ik genoeg tijd moet nemen om te rusten.
Nog iemand last van de winterblues?
4 thoughts on “Winterblues

  1. Zo jammer, maar wel een beetje herkenbaar, hoewel het mij meestal in september overvalt.. raar. Ik heb zelf geblogd over hoe ik toch probeer om te blijven genieten. Het is soms een uitdaging. Maar luister naar je grenzen en probeer ook eens te genieten van in de zetel te hangen. Je moet niet altijd bezig zijn met naaien en sporten e.d. 🙂
    sterkte

    • Hey, dank je voor je reactie! September is wel gek, misschien omdat het schooljaar dan opnieuw begint? Ik denk dat het gewoon even een tijdelijk fenomeen is dat best veel mensen overkomt. Gewoon accepteren en er het beste van maken! Groetjes, Ellen.

  2. Meestal heb ik ook de winterblues, dit jaar… -hout vasthouden-… nog even niet.
    Wat je zegt klopt helemaal: het leven is veel te druk en de maatschappij stelt te veel eisen. Misschien valt er in de toekomst toch iets te zeggen voor een andere job? Eentje waarvan je energie krijgt ipv dat het je helemaal leegzuigt?
    Of anders ietsje meer ‘loslaten’, je houding veranderen?
    Ik weet het; makkelijker gezegd dan gedaan! Ik ben zelf net hetzelfde!
    Anyway, veel sterkte, verzorg je goed en ik duim dat het snel lente is 🙂

    • Hey, dank je voor je antwoord. Ik hoop voor jou je vrij blijft van de winterblues! Op zich heb ik er maar af en toe eens last van, meestal heb ik wel best veel goede dagen. En mijn job doe ik heel graag, alleen worden de mensen steeds veeleisender. Maar misschien op termijn toch uitkijken naar iets anders. Loslaten is zozeer het probleem niet denk ik. Alleszins hier niet. Wel met andere dingen, Haha. Eerder accepteren dat ik af en toe eens moet rusten en hobby’s op een lager pitje moet zetten. En dat vind ik heel moeilijk om dan daar niet slecht gezind van te worden, om gewoon de energie niet meer te hebben om mijn hobby’s te kunnen doen.. maar het komt altijd allemaal wel weer goed 😉

Geef een reactie

